منوی دسته بندی

چاقی با برنج

برنج شکم می آورد؟ 

برنج سفید منبع متمرکزی از کربوهیدرات است و چربی و پروتئین کمی دارد. برنج سفید به عنوان یک کربوهیدرات تصفیه شده در نظر گرفته می شود که شاخص گلیسمی بالایی دارد به این معنا که پس از خوردنش قند خون به سرعت افزایش می یابد.مصرف بیش از حد برنج سفید با افزایش چربی شکمی، خطر دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک همراه است. 

خوردن غذاهایی مانند برنج سفید یا نان سفید بلافاصله سطح قند خون را بالا می برند. هر زمان قند خون بالا برود، پانکراس از خود انسولین ترشح می کند. کار انسولین این است که گلوکز را از جریان خون بگیرد و برای انرژی یا ذخیره به سلول های بدن ببرد.اگر تمریناتی سخت را به پایان رسانده باشید که چند ساعت به طول انجامیده باشد، احتمالا ذخیره گلوکز بدنتان پایین آمده است. خوردن غذایی با شاخص گلیسمی بالا مانند برنج درست بعد از ورزش  می تواند به افزایش منابع گلوکز عضله به نام گلیکوژن کمک کند.

اگر یک کاسه برنج سفید بخورید و پشت کامپیوتر بنشینید، عضلاتتان دچار کمبود گلوکز نخواهد شد. به احتمال زیاد در چنین شرایطی گلوکز برای ذخیره سازی وارد سلول های عضله شده و به عنوان چربی ذخیره می شود.خوردن مقدار زیادی از غذاهای سرشار از کربوهیدرات ترشح انسولین را افزایش می دهد. انسولین ذخیره سازی گلوکوز و همچنین چربی را بهبود می بخشد. از این رو استفاده از برنامه غذایی که سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده باشد باعث افزایش ذخیره چربی در بدن می شود.

به صورت کلی، خوردن غلات کامل به جای کربوهیدرات های تصفیه شده توصیه می شود. برای مثال استفاده از برنج قهوه ای به جای برنج سفید ترجیح داده می شود. محققان این تحقیق به این نتیجه رسیدند که جایگزین کردن غلات کامل به جای کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند هم به تنظیم وزن کمک کند و هم دیگر خطرات سلامت را کاهش دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *